Moderni reseni

O výhodách a škodách alkoholu

„Alkohol v malých dávkách je pro vás dobrý v jakémkoli množství,“ je vtip, který lékaři rádi používají, aby vysvětlili, proč raději neříkají pacientům o možných výhodách mírného pití. O tom, že nadměrné pití alkoholu je zdraví škodlivé, není pochyb. Ale bitva o mírné dávky probíhá již léta.

Nejprve musíme pochopit, co znamená „umírněná spotřeba“. Faktem je, že normy se v různých zemích velmi liší. Rozdíly začínají u toho, co se považuje za jeden „nápoj“: například ve Spojeném království je to 8 gramů alkoholu, zatímco v Japonsku je to téměř 20. V USA je nápoj 14 gramů alkoholu: ekvivalent 350 mililitrů (asi plechovka) piva, 150 mililitrů (asi sklenice) vína nebo 45 mililitrů vodky (asi panák).

Podle toho se také všude liší představy o tom, kdy přestat. Ve Spojeném království se věří, že 3–4 jednotky (tj. 24–32 gramů alkoholu) denně pro muže „neznamenají významnou újmu na zdraví“; Pro ženy jsou to 2–3 porce (16–24 gramů). V Japonsku se mužům oficiálně doporučuje pít maximálně dvě porce saké denně (39,5 gramu alkoholu); Pro ženy neexistují žádné pokyny. A konečně, ve Spojených státech se mužům doporučuje pít maximálně dvě porce denně (28 gramů) a ženám ne více než jednu (14 gramů). Mimochodem, normy pro ženy jsou nižší nejen proto, že obvykle váží méně, ale také kvůli genderovým rozdílům v metabolismu alkoholu.

Různé představy o střídmosti vedou k určitému zmatku v rozhovorech o výhodách a škodách „umírněné konzumace“, ale v takových případech se obvykle bavíme o 10–30 gramech alkoholu denně. Navíc zjevně jakýkoli alkohol: pokusy zjistit, které nápoje působí na zdraví lépe a které hůře (například zda má červené víno skutečně výhody), nepřinesly přesvědčivé výsledky.

Je třeba poznamenat, že existuje vážný problém s vědou o výhodách a škodách alkoholu: dlouhodobé randomizované studie (tj. takové, ve kterých jsou lidé náhodně rozděleni do skupin a některým je podáván alkohol po dlouhou dobu, zatímco jiným ne) nebyly na toto téma provedeny. Všechny existující studie lze rozdělit do dvou typů: krátkodobé studie, které zkoumají vliv alkoholu na konkrétní fyziologické parametry, a dlouhodobé observační studie, které obvykle porovnávají zdraví těch, kteří pijí střídmě, a těch, kteří nepijí vůbec. S oběma typy studií jsou ale problémy: krátkodobé dokážou odhalit pouze krátkodobé účinky a dlouhodobé pozorovací postrádají randomizaci, tedy náhodné přiřazení. Do skupiny těch, kteří nepijí vůbec, mohou patřit například lidé se závislostí na alkoholu v anamnéze nebo lidé se závažnými nemocemi včetně duševních – a tyto faktory mohou velmi ovlivnit jejich délku života a podle toho i výsledky.

Přínos nebo poškození

Při absenci jiných vědeckých údajů se však musíme spolehnout na to, co máme. Četné studie v různých zemích (1, 2, 3) prokázaly, že lidé, kteří pijí alkohol střídmě, mají mírně nižší úmrtnost než abstinenti. Metaanalýza 34 studií na toto téma zjistila, že nejnižší úmrtnost byla mezi muži a ženami, kteří konzumovali v průměru 6 gramů alkoholu (asi polovinu amerického nápoje) denně.

Přečtěte si více
Stolbur rostliny, určit nemoc správně | Vladam-Yug - oficiální distributor semen Clause na Ukrajině

Takové studie mají silnou kritiku: autoři několika přehledových analýz (1, 2) tvrdí, že mnoho studií na toto téma obsahuje chyby a pokud jsou například lidé s anamnézou závislosti na alkoholu vyloučeni ze skupiny „abstinentů“, zjevný léčivý účinek užívání malých dávek prakticky mizí.

V každém případě je zde důležité neupadnout do pokušení vidět silné vztahy příčiny a následku, kde ve skutečnosti existuje pouze korelace. Úmrtnost, a to i ve velkém vzorku, může být ovlivněna stovkami různých faktorů, které je ve studii velmi obtížné zohlednit. Skutečnost, že mírní pijáci žijí déle, nemusí nutně znamenat, že alkohol je to, co je prodlužuje. I když pro takový předpoklad existují důvody.

Velké množství vědeckých studií prokázalo souvislost mezi umírněnou konzumací alkoholu a sníženým rizikem rozvoje celé řady kardiovaskulárních problémů. Patří mezi ně ischemická choroba srdeční, srdeční selhání, mrtvice a onemocnění periferních tepen. Alkohol je spojen s nižší úmrtností u lidí s vysokým krevním tlakem.

Některé studie ukazují, že u lehkých pijáků – žen i mužů – je nižší riziko vzniku žlučových kamenů než u abstinentů.

Existují poměrně přesvědčivé důkazy, že mírná konzumace alkoholu je spojena se sníženým rizikem rozvoje diabetu.

Všechny tyto pozitivní účinky však se zvyšujícím se množstvím alkoholu mizí – obvykle po 3-4 skleničkách denně u mužů a 2-3 u žen. To znamená, že s intenzivnější konzumací alkoholu se ztrácí asociace s pozitivními zdravotními ukazateli a začíná se objevovat negativní korelace: čím více pijete, tím horší je váš zdravotní stav. Grafy v mnoha studiích na toto téma připomínají písmeno „J“: při mírném užívání morbidita/úmrtnost mírně klesá ve srovnání s „nulovou“ úrovní užívání a poté lineárně stoupá s rostoucí dávkou.

Ale možné výhody mírného pití samozřejmě nejsou tak jednoduché. I mírná konzumace alkoholu je spojena se zvýšeným rizikem vzniku některých typů rakoviny. To je zvláště patrné u rakoviny prsu u žen: podle některých údajů může být až 8 procent případů rakoviny prsu spojeno s konzumací alkoholických nápojů ženami. Alkohol je spojován se zvýšeným rizikem vzniku nádorů hlavy a krku (zejména v kombinaci s kouřením), hepatocelulárního karcinomu u lidí s hepatitidou C a kolorektálního karcinomu (ačkoli údaje zde jsou rozporuplné).

Rakovina slinivky břišní je však spojena pouze s velkým pitím (např. 57 nápojů týdně u mužů) a totéž lze říci o pankreatitidě: její zvýšené riziko se zdá být spojeno pouze s velkou konzumací alkoholu.

Nutno dodat, že i drobná konzumace alkoholu může podle některých údajů zvýšit riziko úrazu.

Pít nebo nepít

Vzhledem k těmto mnoha faktorům se lékaři po celém světě zdráhají radit pacientům, aby záměrně pili alkohol „ze zdravotních důvodů“. Postoj Světové zdravotnické organizace není zcela jasný: evropská pobočka WHO se domnívá, že neexistuje bezpečná úroveň konzumace alkoholu, i když jedna ze zpráv WHO hovoří o „nízkorizikové“ úrovni – ne více než 20 gramů denně, pět dní v týdnu. A přesto většina světových doporučení říká: když člověk přesto pije, pak může pít dál, ale s mírou. Mnoho studií se konkrétně odvolává na americké standardy (jsou obsaženy například v Dietary Guidelines for Americans 2015–2020) — ne více než dvě porce (14 gramů čistého alkoholu, ekvivalent, dovolte mi, abych vám připomněl, na sklenici vína, plechovku piva nebo panáka vodky) denně pro muže a ne více než jednu pro netěhotné ženy.

Přečtěte si více
Recirkulace vody v systémech zásobování teplou vodou | Energetické zařízení Něvský

Alkohol se rozhodně nedoporučuje těhotným ženám: ačkoli vědci nemají dostatek dat, aby mohli mluvit o škodlivosti malých dávek alkoholu pro plod, zatím není možné stanovit bezpečnou míru konzumace, takže je moudřejší nepokoušet osud. Navíc ti, kteří někdy měli v rodině závislost na alkoholu nebo případy alkoholismu, a každý, kdo má onemocnění jater nebo slinivky břišní související s alkoholem, by se měli zdržet i umírněné konzumace.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button